Followers

Tinggalkan Jejak Anda Di Sini ;)

Sila lah Klik!

02 February 2010

DEMAM!


Sakit tekak+Selsema+Batuk+Panas Badan=DEMAM!

Huhuhu...agak2nya sekarang ni musim demam kot.Saya ingatkan saya sorang je nak demam.(sebab saya kurang/xminat minum air kosong)Rope2nya mak,anak buahsikimi yang comel tuh pon sama gak..ade geng jugak nak demam nih :)

Kalau saya yang demam alkisahnya dok terperak kat atas katil je la.Tak boleh bangun sebab nanti kepala akan terasa pusing dan pening. Makan pon tak selera..bak kata pepatah kalau demam tu terbaring je la dekat atas katil.Bak anak raja yang akan jaga dan dibelai sebaiknya oleh mak saya.

Teringat akan mak,walaupon demam dia gagahkan juga membuat keja rumah.Katanya kalau dia tak memasak nanti abah tak makan..Perkara inilah yang membuatkan saya paling respect pada mak saya.

Berbalik cerita demam ini,



Apa yang dimaksudkan dengan DEMAM?

Demam
adalah suatu keadaan di mana suhu badan melebihi 370C disebabkan oleh jangkitan atau keradangan.

Tanda dan Gejala
  1. Badan panas bila disentuh
  2. Pernafasan meningkat
  3. Muka menjadi merah
  4. Tidak aktif dan lemah, sentiasa mahu tidur
  5. Resah gelisah
  6. Tiada selera makan
  7. Menggigi
Tindakan sepatutnya yang perlu diambil ialah:
  1. Biarkan pesakit berehat di tempat yang mempunyai peredaran udara yang baik.
  2. Pakaikan pakaian nipis.
  3. Beri minum air yang banyak.
  4. Beri ubat menurut arahan
  5. Mandi berjelum (mandi lap) jika suhu melebihi 380C.
Oleh itu sekiranya anda mempunyai tanda2 dan segala seperti saya cepat2 lah bertindak seperti yang disyorkan untuk kesenangan diri sendiri jugak!



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...