Followers

Tinggalkan Jejak Anda Di Sini ;)

Sila lah Klik!

16 May 2012

Kesidang @ Vallaris Gabra

Pernah dengar  orang berkata-kata
 "Hati tengah berbunge-bunge"?

Yeayyyy
 sekarang memang hati BB tengah berbunge-bunge.
Nak tau kenapa?

ehhh
bukan sebab peknan ler,
tapi sebab

 pokok bunga yang paling BB sayang telah mengeluarkan bunge sulungnyerr.
Selain itu adalah kerna baunya.
Bau pokok kesidang sama macam bau pokok pandan.

Dulu lama BB jaga kat opis, tak pernah berbunga pon.
Lepas tu masa nak alihkan dekat rumah BB, sorang mandor BB trim.
Katanya senang nak angkat dan mesti berbunga lepas tu.

Memang betoi kata-kata dari orang yang berpengalaman ni.
Selang beberapa hari, pokok ni memang berbunga.

Petua untuk bagi pokok kesidang ni selalu berbunga ialah  kita kena rajin trim pada pucuk atau dahan yang lama.
Kemudian pucuk yang baru akan keluar dari dahan yang kita trim tu.
Ini menjadikan pokok itu rimbun dan punya pucuk baru yang banyak.
Selain itu, faktor air dan cahaya jangan lupa.
Pastikan ianya menerima air yang mencukupi dan cahaya matahari terus.



Meh kita tengok pokok kesidang BB ni.


 Dahan yang BB trim akan mengeluarkan pucuk yang baru.


 Hari demi hari, pucuk ini semakin membesar bagai johan


Tengok
Tak sampai sejengkal pon pucuk baru ni dah keluarkan anak bunga


Menunggu masa untuk kembang semangkuk :)


Yaaaa ituuuu dia my first baby


See
dah penuh dah dengan bunga.
Kalau ikutkan pokok ni kecil aje.
Tapi bunga punya lah penuh.
Setiap hujung pucuk boleh dikatakan mempunyai bunga.


Bila BB buka tingkap bilik je,
 menerpa semerbak haruman kesidang masuk kebilik.

Wahhh,
I likeeeeeeeee!!


Semua orang yang datang rumah BB cakap laman rumah BB wangi.
Kembang kempis hidung ini menerima pujian.

kehkehkeh









*** BB tengah dok memikirkan kat mana nak tempah buat pergola yang harganya berpatutan sebab pokok ini kian membesar dan pucuknya makin meninggi di langit...

6 comments:

gadisBunga said...

sukerr!!!! rimbun betul bunga kesidang awak!!!

awak buat la trellis dulu. pakai ranting kayu pun cantik. DIY lah. :D

ciksusu said...

bestnye!! jeles utk kali kesejuta -.-"

ziezah said...

rajin bb tanam bunga..bestnya..hijau dan berwarna warni kan :)

BitsBest said...

@gadis bunge

hehehe..
ini kira mcm kesinambungan dari post awak dulu tu la.. :D

ermmm
good idea for DIY

thanks beb

BitsBest said...

@ciksusus

hahhaha
don be jeles2..
nanti rumah awk pon buat cam gini jugak yer.
nanti kita lawan post pasal pkk bunga kt rmh kite :D

BitsBest said...

@ziezah

dah keja dgn bunge2...
haruslah rumah kena ada bunge jugak..
kalo tak nanti wat kena gelak je dgn kengkwn ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...